این یک بازیه که میتونه فکر شما رو بخونه. شما باید رقمهای 0 و 1 رو وارد کنین و کامپیوتر عددی که شما در قدم بعدی میخواهید وارد کنید رو پیش بینی میکنه. شما باید رقم رو جوری وارد کنین که برای کامپیوتر غیر قابل پیش بینی باشه یعنی هر چه اتفاقی تر بهتر. اگر فکر میکنین که این یه کلکه اشتباه میکنین و روش استفاده شده در این بازی کاملا علمیه و الهام گرفته شده از تحقیقات شانون و هگلبارگر در دهه 50 در لابراتوار شرکت بل هستش. اینطور که میگن ماشینهائی که اینها طراحی کرده بودن بر اساس تئوریهاشون در مقابل هم مسابقه میدن و ماشین شانون با نتیجه نزدیک 55 به 45 برنده میشه. البته از ماشین منظورم ماشین مسابقه نیست! بلکه در اصل اینا برنامه هائی بودن که بر اساس الگوریتم این محققا کار میکردن
این لینک بازیه و این توضیحاتی راجه به متدولوژی استفاده شده و اینم پرزنتیشن کسیه که این بازیو نوشته
اگر تونستین ببرین این بازیو به من بگین چون بعد از 2 مرتبه بازی هر دو بار رو من باختم
تصویر سمت چپ هم کلاود شانون رو نشون میده با موش الکترومکانیکی به نام تزئوس که درست کرده بود. این موش میتونست خودش از این هزارتو! بیاد بیرون و از اولین تجریبات بشر در حیطه هوش مصنوعی بود
3 نظرات:
salam garm be shoma..adress email ro baratoon ferestadam..(mitral_am01@yahoo.com)
امیرجان ممنون از این لینک باحال. مدتی سرگرمم کرد.
و اما افاضات فدوی:
اول این که این بازی جزء بازیهای منصفانه نیست. بدون هیچگونه هوشمندی و فقط بر اساس حدس هم نتیجه مورد انتظار تساوی است. بازیگر به طور متوسط شانسی برای بردن ندارد. دلیلش هم ساده است: در پنجاه درصد موارد حدس ماشین، تصادفن، با انتخاب بازیگر یکی خواهد بود.
اگر دسترسی به یونیکس یا لینوکس داری این یک خط برنامه پرل را چندین بار روی شل اجرا کن:
perl -e 'printf "%032b\n", ~(int(rand(0xffffffff)) ^ int(rand(0xffffffff)))'
این برنامه دوتا عدد 32 بیتی تصادفی تولید میکند و سپس آنها را بیت به بیت با هم مقایسه میکند. هرجا مساوی باشند 1 چاپ میکند و هر جا متفاوت باشند 0 چاپ میکند. خواهی دید که پس از چندین بار اجرا، متوسط تعداد 1ها مساوی 0 هاست.
و اما نکته جالبتر: این ماشین یک عنصر تصادفی هم دارد که هروقت الگوی انتخاب بازیگر را نداشته باشد از این الگو استفاده میکند. بنا بر این باید انتظار داشت که اگر من به جای بازی کردن، عددهای تصادفی را که کامپیوترم ایجاد کرده وارد کنم، نتیجه مساوی شود. زیرا که چنین عددهایی الگوی انسانی معین ندارند و ماشین مجبور است فقط از عنصر تصادفیاش استفاده کند. من همین کار را کردم و نتیجه بهتر از انتظار بود: برنده شدم.
دلیلش به نظرم این باشد که تلاش ماشین برای یافتن الگو در عددهای کاملن تصادفی من به ضرر خودش تمام میشود و عنصر تصادفی آن را تحت تاثیر منفی قرار میدهد (بایاس میکند).
طولانی شد. ببخشید.
احسان عزیز خیلی ممنون از این توضیحاتت. فکر کنم خوب باشه خودت یه پست راجع به این قضیه در وبلاگت بزنی. میدونم که فقط خوراک خودته. من یه کورس در مورد هوش مصنوعی داشتم که استادش از خدایان این زمینه توی سوئده و از اون موقع علاقمند شدم بهش. اگر الان میتونستم یه چیزی رو شروع کنم صد در صد میرفتم دنبال هوش مصنوعی و ربوتیکس
ارسال یک نظر